ביום שבת הקרוב נציין את יום איכות הסביבה הבינלאומי. מטרת היום היא להעלות מודעות למשבר האקלים והצעדים שאנחנו יכולים לעשות למען הסביבה. בשנים האחרונות תעשיית האופנה העולמית עושה שינוי נרחב כדי לנסות ולהיפטר מסטיגמת זיהום האקלים שדבקה בה. חברות רבות הופכות מקיימות ושקופות יותר למען הסביבה. לנו הקונים יש את הכוח לצרוך נכון ולבחור לרכוש פריטי אופנה מחברות ומותגים שעושים יותר למען הסביבה. בארץ אחת הרשתות המובילות בתחום הקיימות \ ייבוא המותגים הירוקים ומתחשבים בסביבה היא STORY. בין מגוון המותגים הירוקים של החברה ישנם 3 מותגים שעושים מעל ומעבר וכל אחד או אחת פשוט חייב.ת להכיר…
החנות הראשונה של STORY נפתחה אי שם ב-2008 במטרה אחת ברורה, לשנות את חווית השופינג בארץ. חזון החברה לייבא את המותגים הטובים בעולם ולהביא בכל עונה חידוש וחדשנות לצרכנים. היום ל-STORY יש 12 חנויות ברחבי הארץ ואתר אונליין משגשג. מאז ומתמיד קיימות הייתה חלק בלתי נפרד מהקניינות ברשת. בין אם אתם מחפשים פריטי אופנה או מוצרים בית ירוקים, בSTORY תוכלו למצוא ולהכיר מגוון חברות שבאמת ובתמים עושות שינוי מהותי. אז מה הם 3 המותגים שאתם חייבים להכיר?
מותג הנעליים MELISSA – כל נעלי המותג טבעוניות ומיוצרות בתהליך ״אפס פסולת״
למרות שMELISSA הוא מותג שמוכר נעלי פלסטיק כבר מעל 40 שנה, הוא גם בעל מודעות שעושה המון למען הסביבה. הסיפור של מותג הנעליים MELISSA מתחיל אי שם ב-1971. אז שני אחים מריו גרנדה דה סול, אלכסנדר ופדרו, פתחו מפעל בו ייצרו סלסלאות פלסטיק ליין. 5 שנים לאחר מכן ובהשראת נעליו של דייג שפגשו בריביירה הצרפתית, הוציאו את זוג הנעליים הראשון שלהם MELISSA ארנה. ומשם השאר היסטוריה.
בשיחות שונות שניהלנו רבים חששו מכמות הפלסטיק שהמותג מייצר. אבל האם ידעתם שנעלי MELISSA בעלות תו תקן ויגן פרנדלי? האם ידעתם גם שלמותג פס ייצור ייחודי שמותיר ״אפס פסולת״? בנוסף, הנעליים והמוצרים שלהם עשויים מחומר בשם Melflex. מלפלקס הוא בעצם סוג מיוחד ומסוים מאוד של PVC שעשוי בחלקו מפלסטיק (בקבוקים) ממוחזר. חומר זה הוא גם 100% פלסטיק, וגם 100% מתמחזר (בברזיל המותג הקים מערך שלם למחזור נעלי MELISSA ישנות שיגיע בתקווה לעוד יעדים בעולם)! בזכות המלפלקס נעלי המותג עמידות בכל תנאי מזג האוויר ותחולת החיים שלהם ארוכה יותר. נעלי המותג קיבלו לאחרונה גם את תו ה-Vegan Friendly. מה שאומר שכלל מוצרי המותג לא עשוים מבעלי חיים וכן גם לא נוסו בצורה כזו אחרת על בעלי חיים! ובואו… זה תו שקשה מאוד להשיג. אם חשבתם שבמותג חשבו אך ורק על המוצר עצמו אנחנו שמחים לעדכן אתכם שגם האריזות והקופסאות שבהן מגיעות הנעליים עשוים מסוגים שונים של נייר ממוחזר (עם תו התקן FSC ).
מותג הנעליים VEJA – לא רק שהנעליים מדהימות הן גם מקיימות…
מותג הנעליים הצרפתי VEJA נחשב בקרב רבים לנעלים למביני עניין. מה העניין אתם שואלים? מעבר לאיכות הבלתי מתפשרת נעלי המותג מיוצרות בסחר הוגן, מחומרים ממוחזרים עם אפס פסולת וכן הלאה. נתחיל מההתחלה – המותג הוקם על ידי זוג חברים, סבסטיאן קופ ופרנסואה מרליון, שבתקופת בועת האינטרנט והגלובליזציה של קווי היצור הרגישו שהם רוצים ליצור משהו חדש. משהו שונה לגמרי. סניקרס על פי השניים היה אז הסמל לכל מה שחדש ומייחד את התקופה והדור. הם רצו ליצור סניקרס ש״מצביעות על עיצוב מיוחד ואחריות חברתית״. בהערכה גסה כחצי מיליון זוגות VEJA נמכרות בשנה ברחבי העולם.
עכשיו לסכם לכם את כל מה שהם עושים יהיה קשה אבל… נתחיל מחומרי הגלם – כל חומרי הגלם נרכשים ומופקים בסחר הוגן. קחו לדוגמא את גומי האמזונס בו נעשה שימוש לסוליות הנעליים. VEJA עובדת באופן ישיר עם קואופרטיב של חקלאי גומי מהאמזונס ומשלמת להם 220% יותר על התוצר שהם מפיקים. בזכות העבודה עם קואופרטיבים ועמותות שונות המותג תורם לשיקום הכלכלה באזורי העוני בהם הם פועלים. כך גם עובד מערך הכותנה של החברה ושלא נדבר על התרומה בגידול טוב יותר לסביבה כתוצאה מתשלום הוגן! האם ידעתם גם שהבדים מהם עשויות הנעליים מופקים כמעט כולם מבקבוקים ממוחזרים או שאריות בדים? בנוסף לאלו למותג יש גם ליין שלם של נעלים טבעוניות שקיבלו את תו התקן Vegan Friendly. לכן כאשר אתם קונים סניקרס של VEJA אתם תורמים לסביבה ולקהילה… יש עוד המון מה להגיד על כל מה שהמותג עושה לכן אני ממליצה להיכנס לאתר המותג וללמוד על איך עושים אופנה בצורה מקיימת ושקופה שבאמת מחממת את הלב.
מותג האופנה SCOTCH & SODA – כותנה ממוחזרת ושקיפות מלאה
מותג האופנה סקוץ אנד סודה ההולנדי קיים מ-1985 והתחיל כחנות ג’קטים ייעודית לגברים. היום תוכלו למצוא את קולקציות הגברים והנשים שלו בלמעלה מ-7,000 חנויות ברחבי העולם. איכות טבועה בדי אן איי המותג עוד מהיווסדו. עם כניסתו של המנכ״ל החדש לחברה, פרדריק לוקוף שהגיע ישירות מסטלה מקרטני, הדגש על קיימות הפך משמעותי עוד יותר. היום ניתן לראות את המאמצים שעושים בחברה כדי להגיע לרמת האיכות הגבוה והירוקה ביותר.
אם תשאלו אותי מה הדבר שאני הכי אוהבת ביוזמת הקיימות של החברה זו בוודאות תהיה השקיפות. החברה חתמה ב-2013 על קוד ההתנהגות Amfori BSCI שמקדם סחר חופשי, מקיים ושוויוני. מאז ניתן היה לראות שינויים מהותיים החל משרשרת האספקה ועד לרמת חומרי הגלם. לדוגמא – כל הכותנה בה משתמשים בחברה היא כותנה של הקואופרטיב Better cotton initiative. הם מתחייבים לספק לחברות כותנה ממוחזרת, אורגנית או ממקורות מתחשבים יותר. כל שנה החברה מכניסה חומרי גלם מתחשבים חדשים למוצריה ואם תרצו ללמוד על כך יותר יש רשימה מפורטת באתר. השנה לדוגמא הכניסה החברה שימוש בבד מסוג TENCEL שמופק בצורה ירוקה ומעגלית מסיבי עץ. שרשראות האספקה של המותג גלויות ומפורטות גם הן באתר כדי להבטיח סחר הוגן ומניעת עבדות מודרנית בפס הייצור. גם כאן אנחנו מעודדים אתכם להיכנס לאתר המותג ולקרוא עוד כי כל זה אפילו לא מגרד את קצה הקרחון בכל הנוגע למה שעושה החברה למען איכות הסביבה והחברה!
בין אם לקחתם החלטה לרכוש ממותגים מתחשבים יותר בסביבה או שאתם מחפשים דרך ללמוד ולהכיר מותגים חדשים. רשת STORY היא נקודת התחלה מצוינת להיכרות ראשונית עם אופנה מתחשבת בסביבה. זכרו תמיד שלנו הצרכנים, כוח עצום בידיים. אם נתמוך ברשתות ומותגים שעושים מאמצים כדי להבטיח לנו עתיד טוב יותר נוכל לשנות את העולם…